Interview over Philips? nieuwe Fidelio-campagne: gelaagde storytelling
Philips lanceert de internationale digitale campagne ?The sound of Creation?. Dit is de opvolger van de veel bekroonde ?Obsessed with sound?-campagne. Opmerkelijk is de rol van interactieve storytelling. Achtergrond-interview met de makers van het betrokken bureau Tribal DDB, dat in 2012 Bureau van het Jaar werd.
Het idee, waarvoor Philips bureau Tribal DDB Amstelveen inschakelde, gaat over 9 producten en 9 verhalen uit de Philips Fidelio-lijn. We vragen aan het creatieve team Pol Hoenderboom en Bart Mol (foto): hoe kwam dit idee tot stand?
‘Het is een opvolger van onze bekroonde campagne van vorig jaar, waarin Philips communiceert “met onze producten hoor je elk detail.” Nu vragen we ons af welke details dan precies. Er zit veel craftmanship in de producten van Philips, overal zit een reden achter, ontdekten we. Elk product gaat veel stadia door, voordat het op de markt komt. Het eindproduct is dus echt een creatie. Laten we dan dat verhaal gaan vertellen, was de gedachte. De Fidelio-range bestaat uit 9 producten. Alleen een gesproken verhaal vonden we niet genoeg. We hebben een laag erboven gehangen, bestaande uit muziek. In 9 stappen bouwt deze muziek zich op, laagsgewijs, om uit te komen op een volle experience. Het idee draait dus om insides stories, om 9 lagen lagen en om het interactief spelen met de experience. Dit alles ervaar je niet in een papieren brochure.’
Het klinkt als een vrij journalistieke benadering van een campagne?
‘Inderdaad. Er zijn maanden van voorbereiding aan vooraf gegaan. We zijn langs geweest bij de designers in Hong Kong, bij de techneuten op het Philips-lab in Leuven et cetera. Onze nieuwsgierigheid: wat doen ze allemaal om de perfecte klank te krijgen? We hebben bij elk product naar een “stap” gezocht. Voor bijvoorbeeld de perfecte bekleding van een Philips-koptelefoon heeft het merk 400 oren gekleid. Aan deze vorm